Critica literară - studopediya

1) Predmetomistorii literatura este cea mai mare parte trecut de literatura ca un proces sau ca unul dintre momentele procesului.

Literatura de specialitate a fiecărei națiuni, a creat în propria sa limbă, are propriile sale caracteristici naționale, propriile sale legi de dezvoltare istorică. Ca urmare, studiul științific al literaturii fiecărei națiuni este o parte specială a literaturii, o disciplină specială și are nevoie de oameni de știință și specialiștii săi.

opere literare reflectă întotdeauna unicitatea epocii istorice în care au fost create, iar în acest sens, este în mod clar diferit de textele folclorice.

Fără să înțeleagă acest lucru, fără știrea multor fapte, evenimente, atitudini, caracteristice timpului, atunci când existau aceste sau alte lucrări, fără posibilitatea de a ajunge la același „spirit“ de o anumită vârstă este imposibil de a studia ficțiune științifică.

Prin urmare, savantul trebuie să se întoarcă mereu la alte științe istorice, astfel încât acestea l-au înarmat anumite informații. El are nevoie de capacitatea de a realiza identitatea unică a fiecărei perioade de viață național-istorică și reflectarea acesteia în trăsăturile artistice ale conținutului și formei de opere literare - gândirea istoricism literară.

Originalitatea unei ere se reflectă în primul rând în conținutul creat în această eră a operelor literare, în primul rând, ce fel de fenomene ale vieții jucat ceea ce au găsit în exemplul de realizare a imaginilor.

Studiind lucrările literaturii ar trebui să fie nu numai conștient reflectă caracteristicile epocale ale vieții. Acesta va fi capabil să facă orice cititor atent. Critic literar trebuie să înțeleagă aceste caracteristici, care este de a le da un raport clar, istoric bine fundamentate, care, în măsura în care toate reproduse într-o lucrare este caracteristic unei anumite țări și o anumită epocă a vieții ei, și spre deosebire de alte țări și vârstele, fără ca acestea să cunoștințe istorice specifice, este imposibil să se înțeleagă în mod corect, ce fel de viață se reflectă în imaginile de opere de artă, Thuó au devenit subiect de conștientizare și evaluare din partea unor scriitori.

Nu numai realitatea, reflectată în cuvintele de opere de artă, conține caracteristicile unei anumite țări și epoca, dar, de asemenea, modul în care realitatea recunoaște și evaluează scriitorul.

Astfel, având în vedere procesul de dezvoltare a literaturii în anumite țări și de lucru ale scriitorilor individuali, critici literari, oamenii de știință se bazează pe cunoașterea istoriei. În același timp, faptele care alcătuiesc viața unei epoci literare și tot ceea ce caracterizează activitatea de creație a scriitorilor, critici literari și să învețe în mod independent.

Multe literatura națională a evoluat pe parcursul mai multor secole, o serie de epoci istorice. În fiecare dintre ele, ei descoperă trăsăturile esențiale și diferențele de conținut și formă. Prin urmare, istoria literaturii ca disciplină științifică specifică, de obicei, este împărțit în părți separate, care criticii literari și își dedică studiile. De exemplu, istoria literaturii ruse este împărțit în istoria literaturii ruse vechi, literatura secolului XYIII, secolul XIX, începutul secolului XX, etc. diviziuni similare există în istoria altor literaturi naționale.

Astfel, studiul literaturii este o știință istorică, asociată cu toată știința istoriei omenirii, și cu ajutorul lor, tinzând să stabilească legile subiectului său - istoria literaturii universale.

2) Criticul literar nu este suficient pentru a învăța doar idei despre ceea ce literatura este strâns legată de viața socială. La fel ca în teatru, etc. muzicologii criticii literari trebuie să creeze o teorie specifică a caracteristicilor esențiale ale creației artistice, sau, cu alte cuvinte, teoria literaturii ca o formă de artă.

Din aceasta rezultă că, împreună cu partea atât a istoriei literaturii din diferite țări și ar trebui să existe o alta, nici o parte mai puțin importantă în compoziția generală a criticii literare - teorie literară, situat-o în strânsă legătură și interacțiune.

2) Teoria literaturii este una dintre principalele secțiuni ale științei literaturii, care fac obiectul de studiu: natura și funcția socială a artei, structura de opere de artă și legile generale ale dezvoltării literaturii.

Teoria literaturii ca disciplină separată literară a parcurs o cale lungă de dezvoltare istorică. Prima compoziție de literatură teoria considerată „Poetică“ Aristotel (secolul IV î.Hr.). Din acel moment până în prezent, mai ales în ultimele trei secole, interesul în probleme teoretice ale criticii literare cu atât mai mult îmbunătățită.

Aspecte de dezvoltare ale teoriei literaturii este enormă, de fapt, o importanță decisivă pentru studiul istoric al literaturii diferitelor epoci și popoare - în istoria literaturii ca o parte esențială a criticii literare. Un studiu istoric al literaturilor popoarelor lumii nu se poate face fără utilizarea unei multitudini de concepte comune privind proprietățile și caracteristicile operelor literare, pe părți separate ale procesului de dezvoltare literare specifice. Toate aceste concepte ar trebui să fie clar definit în conținutul lor și în relația lor. Fără acest gând foarte istorică și literară ar fi neclar, confuz. Dezvoltarea și sistematizarea conceptelor generale ale criticii literare și efectuează teorie literară. Acesta oferă istoria literaturii un instrument pentru studiile de caz. În cazul în care istoria literaturii au tratat concepte generale teoretic, ar fi obligat să se ocupe de o descriere a anumitor fapte.

Interacțiunea dintre istorie și teorie a tuturor artelor este definită foarte precis Chernyshevsky NG „Istoria artei este baza teoriei artei, atunci teoria artei ajuta la un tratament mai perfectă, mai completă a istoriei acesteia; Cel mai bun istoric de tratament va servi pentru a îmbunătăți în continuare teoria, și așa mai departe, ad infinitum. Fără a face obiectul istoriei nu este o chestiune de teorie; dar fără obiectul teoriei nu este nici măcar gândesc la poveștile lui, pentru că nu există nici un concept al obiectului, sensul și limitele sale. "

Într-adevăr, este imposibil de a crea istoria literară ca știință, care nu are „conceptul de obiect, sensul și limitele sale.“ Nu poți vorbi despre istoria literaturii, nu știe despre ce ficțiune.

Fără a stăpâni întregul sistem de concepte, a creat teoria literaturii, istoric literar ar lucra orbește, fără o înțelegere clară a subiectului în studiu, fără probleme științifice conștiente. El ar fi un reprezentant sărac al științei, nu știe cum să pătrundă în profunzimea fenomenelor studiate, se deplasează numai la suprafață.

Sistemul de concepte științifice, care sunt dezvoltate pentru studiul istoric al literaturii, teoria sa este foarte complex și versatil. Se compune din mai multe secțiuni.

În primul rând, teoria literaturii este de a dezvolta înțelegere a subiectului criticii literare. Pentru a avea o înțelegere corectă și completă a ceea ce literatura de specialitate ca o formă de artă, este necesar să se răspundă la o serie de întrebări: Care sunt caracteristicile specifice ale conținutului de artă, spre deosebire de conținutul altor forme de conștiință publică? Care este natura ideologică a artei și a oportunităților educaționale? Cum literatura de specialitate într-un punct de vedere istoric caracteristici unice de conținut și de forma sa de condițiile și circumstanțele societății istorice naționale? Care sunt caracteristicile specifice ale literaturii ca o formă de artă? Răspunsurile la aceste întrebări vor necesita dezvoltarea unui număr de concepte. Acest lucru este dedicat dezvoltării primei secțiuni a teoriei literare - doctrina despre specificul literaturii.

Nu mai puțin importantă și un alt set de probleme. De-a lungul dezvoltării istorice a fiecărei literaturii naționale există schimbări semnificative și regulate în conținutul și forma sa. Pentru a înțelege aceste schimbări, avem nevoie de un întreg sistem de concepte teoretice (generații și genuri ale literaturii, tendințe literare, etc.). Dezvoltarea acestor termeni și similare, este o altă secțiune a teoriei literare - doctrina despre particularitățile dezvoltării istorice a literaturii.

Pentru a trata lucrările individuale din punct de vedere al caracteristici naționale și reper de dezvoltare literară pentru a afla și evalua meritul artistic ideologică a operelor, necesită un concepte de sistem complex prin care diferitele aspecte și elemente ale conținutului și forma produselor individuale pot fi caracterizate.

Ce aspecte trebuie să se facă distincția între conținutul și forma de opere de artă? Ce este, de exemplu, locul de muncă și conflicte complot, în curs de dezvoltare în el? Care este lucrarea de construcție în ansamblu, compoziția sa? Cum sunt diferitele aspecte de conținut și de formă? Acestea și întrebări similare răspunde o altă secțiune a teoriei literare - doctrina laturile elementelor organizației și activitatea individuală de artă (este numit uneori „poetica“).

Studiind istoria diferitelor literaturi naționale, critic literar este forțat la fiecare pas al cercetării lor, folosind conceptele de toate cele trei secțiuni ale teoriei literaturii. Și mai mult, teoretic, înarmați până în istoria literaturii, cu atât mai perfectă va fi ca știință.

Teoria literaturii în interes propriu și nevoia nu numai pentru cercetători, ci și pentru scriitorii. Ca maeștri de expresie artistică ei caută o bună înțelegere a scopului și caracteristicile cazului, care a implicat. Prin urmare, mulți scriitori (MV Lomonosov, Puskin, Gogol, NG Chernyshevsky și PT) a consacrat o lucrare specială pe teoria.

3) critica literaturii interesate cu privire la nodul „curent“ de stat a literaturii; pentru aceasta este, de asemenea, caracterizată prin interpretarea literaturii trecutului din perspectiva problemelor sociale și artistice moderne.

Calitatea de membru al criticii literare, care este implicat în analiza și evaluarea operelor de artă la studiul literaturii ca știință nu este universal acceptată.

Critica literară a apărut pentru o lungă perioadă de timp. Chiar și în Grecia antice spectacole publiciști, poeți declarații conțin adesea o evaluare principială a unor opere de ficțiune. O evoluție notabilă a fost un critic literar în Renaștere, și chiar mai mult - la sfârșitul XVIII și la începutul secolului al XIX-lea, în epoca romantismului. În România, înflorirea criticii literare se referă la mijlocul secolului al XIX-lea, când a făcut astfel de reprezentanți de seamă ai Belinski, Chernyshevsky, Dobrolyubov, Pisarev. Din acel moment, critica devine o literatură de companie constantă.

Existența critici datorită caracteristicilor specifice ale ficțiunii, mai presus de toate, la figurat și valoarea ideologică a conținutului său. Firește, excită răspuns răspunsurile ideologice sunt adesea foarte activi cititori. În timp ce unii cititori pot experimenta o simpatie foarte activ la unul sau un alt produs pentru înțelegerea și aprecierea vieții pe care le-a exprimat, să-i conținutul sincer și convingătoare ia în considerare. În timp ce altele pot să nu sunt de acord cu lucrările de orientare ideologice, consideră că este fals, nu este adevărat.

Critica vine cititorilor pentru ajutor. Pentru a explica înțelegerea lor a produsului, dându-i un rating, critic în același timp, nu poate scăpa din analiza sa.

Care este relația dintre critica literară și celelalte două discipline literare? Sarcina critica este de a oferi cititorilor o interpretare și evaluare a operelor literare contemporane, care servește interesele și idealurile unei anumite mișcări sociale. Cu toate acestea, principalele dintre sarcinile principale ale criticii literare - să clarifice și să interpreteze caracteristicile obiective și legile dezvoltării istorice a literaturii de arta popoarelor lumii. La prima vedere, este destul de sarcini diferite, care nu au legătură.

Cu toate acestea, ar fi o greșeală să spunem că studiul literaturii reprezintă interese în afara vieții publice și a dezvoltării sociale. Recunoaste - apoi rândul său literar „știință pură.“ Între timp, în literatura de specialitate - acești oameni trăiesc, ei au întotdeauna o anumite puncte de vedere sociale, pozițiile lor ideologice determină direcția lor de cercetare - alegerea unui material pentru studiu, cele mai multe dintre principiile și metodele de cercetare, etc.

Astfel, teoria literaturii, istoria literaturii și a criticii literare sunt strâns legate între ele. În îndeplinirea propriilor sarcini, criticul nu poate trece de la o înțelegere comună a legilor obiective și perspectivele de dezvoltare a literaturii. Și, în mod natural, el este obligat să se bazeze pe aceste observații, generalizări științifice și concluziile la care au ajuns critici literari. În același timp, indiferent de cât de departe de prezent nu a lăsat oamenii de știință în studiile lor, ei trebuie să studieze literatura din trecut, în această perspectivă, care ar explica acum.

Pentru critica literară ca un sistem de disciplină nu este relație apropiată unică a tuturor ramurilor (critica literară bazată pe datele din teoria și istoria literaturii, istoria nu poate exista fără teorie, etc.), dar, de asemenea, mișcarea constantă a materialului de la un rând la altul: ce la un moment dat a fost subiectul criticii literare devine în cele din urmă o parte din istoria literaturii.